Вiддiл з питань надзвичайних ситуацiй, оборонної та мобiлiзацiйної роботи

Цивільний захист в територіальних громадах



 

 На що звернути увагу 

У ході реформи місцевого самоврядування, важливі для безпеки населення повноваження передаються на найближчий до населення рівень влади – в територіальні громади.

Саме на рівні міських, селищних та сільських громад організовуються та реалізуються основні заходи захисту населення і територій. Тому кожна громада повинна планувати та організовувати свою безпеку, захист мешканців від ймовірних надзвичайних ситуацій.

Адміністративні та соціальні послуги, розміщення різних служб, пожежних частин та рятувальних підрозділів здійснюватимуться у кожній громаді шляхом створення відповідних органів управління та сил цивільного захисту (місцевих пожежних частин, комунальних та добровільних рятувальних формувань) та їх належного забезпечення.

Повноваження органів місцевого самоврядування щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій визначено Кодексом цивільного захисту України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та низкою підзаконних нормативно-правових актів. Зокрема у складі власних повноважень, які виконуються радою громади чи її виконавчим органом у обов’язковому порядку, визначено окремим блоком повноваження у сфері цивільного захисту (частина 13 статті 35 законопроекту). З текстом цього законопроекту, який розміщено для обговорення на порталі «Децентралізація», можна ознайомитись ТУТ

Серед основних заходів реформування адміністративно-територіального устрою – побудова системи захисту населення від надзвичайних ситуацій. Адміністративні та соціальні послуги, розміщення різних служб, пожежних частин та рятувальних підрозділів здійснюватимуться у кожному центрі громади шляхом створення відповідних органів управління та сил цивільного захисту (місцевих пожежних частин, комунальних та добровільних рятувальних формувань) та їх належного забезпечення.

Першочерговим завданням для планування та реалізації завдань цивільного захисту, організації пожежної охорони громади є створення у виконавчих органах відповідних рад підрозділів з питань цивільного захисту або призначення окремих фахівців з цих питань, які забезпечуватимуть виконання цих завдань та організують необхідну взаємодію з ДСНС та місцевими органами виконавчої влади.

 

Ефективна система цивільного захисту повинна бути побудована на рівні ОТГ. Це і організація реагування на різні небезпечні події та надзвичайні ситуації, створення захисних споруд на територіях громад, забезпечення оповіщення населення. Для того, щоб виконувати цей комплекс завдань, потрібні організаційні структури – тобто працівники, структурні підрозділи або особи, на яких покладуть ці обов’язки.

Із методичними матеріалами, які містять рекомендації щодо орга  цивільного захисту, рішень та алгоритмів дій органів управління територіальних громад щодо реалізації повноважень у сфері цивільного захисту, можна ознайомитись на офіційному сайті ДСНС та на порталі «Децентралізація».

Основні завдання перед новоствореними об’єднаними територіальними громадами щодо побудови системи цивільного захисту на місцях:

  • Створення органів управління у сфері цивільного захисту
  • Забезпечення гасіння пожеж та реагування на НС
  • Створення й керівництво місцевим пожежно-рятувальним підрозділом
  • Організація набору добровільних пожежників, забезпечення їхньої діяльності, сприяння розвиткові добровільного пожежного руху
  • Оповіщення та інформування населення про загрозу і виникнення НС
  • Укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту
  • Евакуація і розміщення населення у безпечних районах
  • Забезпечення життєдіяльності постраждалих від НС
  • Радіаційний, хімічний, біологічний та медичний захист населення
  • Інструктаж населення на випадок НС

Щодо створення підрозділів добровільної пожежної охорони

 

 Життю та здоров’ю людей загрожують чимало шкідливих факторів. До цих факторів відноситься й пожежа – неконтрольоване горіння, що створює загрозу життю і здоров’ю людей, навколишньому середовищу, призводить до матеріальних збитків. 

Зараз гостро стоїть питання організації гасіння пожеж у сільській місцевості. На цей час понад 40 % усіх пожеж відбуваються у сільській місцевості, при цьому гинуть люди, завдаються значні збитки культурній спадщині, господарства несуть чималі втрати, а тому гостро стоїть питання організації гасіння пожеж у сільській місцевості, де існує велика кількість населених пунктів, час прибуття першого підрозділу в які перевищує  20 хвилин. А цей час в першу чергу це життя та здоров’я людей.

Одним із шляхів вирішення цього питання є утворення добровільної пожежної охорони. Створення  добровільної пожежної охорони призведе до зменшення часу прибуття першого підрозділу до місця пожеж, що суттєво вплинуло на зменшення наслідків та збитків від пожеж.

Законом України “Про місцеве самоврядування України” та статтею 19 Кодексу цивільного захисту України визначено повноваження органам місцевого самоврядування у сфері організації заходів цивільного захисту, а саме - запобігання надзвичайним ситуаціям, захисту населення і територій від природних та техногенних загроз, реагування на надзвичайні ситуації та ліквідації їх наслідків.

Реформування місцевого самоврядування та децентралізація влади передбачають передачу більших повноважень і ресурсів на рівень територіальних громад.   

До складу Червоноградської міської ради, в процесі утворення територіальних громад, увійшло 12 населених пунктів, 11 з них це сільська місцевість.

З метою організації системи цивільного захисту та підвищення рівня пожежної безпеки  на території Червоноградської громади, а також своєчасного реагування на пожежі та надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у разі їх виникнення, Червоноградською міською радою заплановано утворення підрозділів добровільної пожежної охорони в сільській місцевості на протязі 2021-2022 років.